Przejdź do treści
Strona główna » 2.3 Java Podstawy, Dziedziczenie, Klasy abstrakcyjne | Nauka java

2.3 Java Podstawy, Dziedziczenie, Klasy abstrakcyjne | Nauka java

  • przez
java podstawy

Spis treści | Nauka java

  1. Klasy abstrakcyjne
  2. Rzutowanie klas
  3. Porady Java

W ramach nauka java opowiemy, że istnieje możliwość stworzenia klas tzw, klas Abstrakcyjnych, które nie mogą posiadać egzemplarzy klasy. Przy próbie stworzenia egzemplarza klasy abstrakcyjnej poleci nam błąd kompilacji java. Klasy abstrakcyjne mogą być użyte to budowania większych modeli klas. Jedną z takich będziemy tworzyć w naszym projekcie Company. Reposytoria które posiadamy mają wspólny kod. Ten kod można wydzielić do klasy zewnętrznej. Nie chcemy tworzyć egzemplarzy takiej klasy zewnętrzej. To idealne miejsce żeby wykorzystać słowo kluczowe abstract w java.

java

Klasy abstrakcyjne mogą, ale nie muszą, posiadać metody abstrakcyjne. One są bardzo pomocne przy większych modelach. Możemy na przykład powiedzieć, że klasa która odziedziczy po naszej klasie abstract, musi posiadać metodę np. init(). Możemy to wyrazić w postaci metody abstrakcyjnej. Metody abstrakcyjne nie może posiadać ciała, sama sygnatura.

java, abstract

Najlepiej po prostu mieć przypadek aby użyć tego mechanizmu abstrakcji. Realizujemy taki przypadek w projekcie Company. Teraz sens tego mechanizmu może wydawać się nie jasny, gdy jednak zobaczymy użycie go, albo jeszcze lepiej, napiszemy sami takie użycie – wszystko stanie się jasne.

Rzutowanie klas | nauka java

W javie istnieje możliwość rzutowania jednej klasy na inna klasę. Np. każda klasa rozszerza klasę obiect, w związku z tym każdą klasę można rzutować na klasę object. Nie jest to wielce przydatne. Natomiast jeśli stworzymy egzemplarz klasy BmwX1 i przypiszemy go do Object w jednym miejscu, to za pomocą rzutowania w innym miejscu możemy go użyć w kontekście klasy BmwX1, żeby zwiększyć jego możliwości.

java, rzutowanie

Taki proces nazywamy rzutowaniem. Rzutowanie obiektów nie jest preferowanym sposobem programowania. Zwykle za pomocą wzorca projektowego, jesteśmy w stanie obejść ten proces. Jednakże jeśli chcemy coś zrobić na szybko np. jako MVP, to wtedy jest przydatne.

Porady Java odnośnie dziedziczenie

Istnieje powód dla którego w java jest tylko jednokrotne dziedziczenie. W dużych projektach dziedziczenie potrafi narobić sporo kłopotów dlatego należy z niego korzystać z rozwagą. Nigdy nie dziedziczymy po jakiejś klasie tylko dlatego, że ma 1 metodę, która chcemy użyć. Żeby coś było sens dziedziczyć, klasa musi spełniać warunek JEST. np. Klasa BmwX1 jest fizycznie CAR-em stąd jest sens dziedziczyć po tej klasie. Jednakże gdyby istniała klasa Tractor i posiadała vin, to raczej rozszerzanie klasy BmwX1 o klasę Tractor tylko dlatego że ma nr vin, byłoby sporym nadużyciem.

kurs java

pozdrawiamy,
Zespół Great

Pomocne linki

calculations

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *