Przejdź do treści
Strona główna » Klasy

Klasy

Gdy stworzysz ( i oczywiście przetestujesz) klasy, powinieneś stworzyć jednostkę kodu, która jest użyteczna. Ciekawostką jest to, że wraz z doświadczeniem i zdobytą wiedzą, naprawdę jesteś w stanie stworzyć projekty „wielokrotnego użytku”. Czyli ponownie wykorzystać napisany przez siebie kod lub jego wycinek. To ogromna zaleta programowania obiektowego.

Ponowne wykorzystanie klasy

Najprościej ponownie wykorzystać klasę, gdy sięgniesz do obiektu do niej należącego lub stworzyć tzw. obiekt członkowski (zazwyczaj tylko z prywatnym dostępem) W nowej klasie masz swobodę w tworzeniu dowolnej liczbie i typie obiektów. Dzięki nieograniczonym możliwością tworzenia przeróżnych kombinacji, możesz stworzyć dowolnie wybraną przez siebie funkcjonalność. Natomiast, jeśli kreujesz klasę na bazie już istniejących, to wchodzisz w koncepcję zwaną kompozycją.

kompozycja elementy
frreepik.com

Dziedziczenie

Kompozycję cechuje duża swoboda, dowolność w jej układzie. Co oczywiście jest ogromnym plusem dla developera. Podobnie wygląda sprawa dziedziczenia, ponieważ wykazuje się ono dużą elastycznością. Kompilator narzuca pewne ograniczenia czasu kompilacji na klasy skonstruowane za pośrednictwem dziedziczenia.

Pamiętaj! Dziedziczenie jest istotną kwestią w programowaniu obiektowym. Jednak nadmierne jego wykorzystywanie może wywołać efekt negatywny i skomplikować całą sprawę pracy przy projekcie. Przed dodawaniem nowych klas, warto się upewnić, że istniejąca kompozycja jest wystarczająco „prosta”. Wraz z nabyciem doświadczenia, sam będziesz wiedział, kiedy najlepiej wykorzystać dziedziczenie.

Zespół GREAT

Jeśli jesteś zainteresowany większą dawką wiedzy, zapraszamy na nasz kurs.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Szybki kontakt!
+
Wyślij!