Obiekt jako dostawca usług
Programowanie-> obiekt -> dostawa usług
Aby stworzyć powyżej opisany obieg, programista musi skupić swoją uwagę na tworzeniu zestawu obiektów. Czasami wystarczy zlokalizować obiekt już istniejący bibliotece. To właśnie gotowe zestawy obiektów pomogą w tworzeniu produktu dla klienta.
Tworzenie obiektów
Pytania, które należy sobie zadać tworząc obiekt:
- jak ma wyglądać?
- Jakie usługi ma zapewnić?
- Czy coś podobnego już istnieje?
Dzięki tym pytaniom, rozłożysz problem do rozwiązania, na zbiór poszczególnych elementów. A myślenie o obiekcie w kategorii dostawcy usług, podnosi jego spójność. Jeden obiekt może być niejako katalogiem prezentującym wszystkie dostępne układy. W związku z tym, każdy obiekt stanowi spójny zestaw usług. To stanowi sedno programowanie obiektowego.
Traktowanie obiektów jako dostawców usług, zdecydowanie ułatwia pracę każdemu developerowi. Zarówno w fazie projektowania lub zrozumienia istniejącego kodu. Ale przede wszystkim- w ponownym użyciu obiektu. Zaletą jest także możliwość dopisywania kolejnych obiektów.

Implementacja
Każdy powinien dbać o swój kawałek i nie przekraczać ustalonych wspólnie z innymi granic. Tutaj ważne jest, aby podkreślić znaczącą rolę kontroli dostępów. Jeśli interfejs i implementacja są od siebie oddzielone, developer może w prosty sposób zaimplementować klasę, a później z łatwością ją przepisać.
Pamiętaj! W języku Java znajdziesz 3 podstawowe słowa określające granice: publiczny, prywatny, chroniony. To one określają dostępność.
Private- dostępny dla twórcy
Protected (chroniony)- dostępność dla klasy dziedziczącej, tzw. chronieni członkowie
Dla przypomnienia schemat: Programowanie-> obiekt -> dostawa usług
Pozdrawiamy
Zespół GREAT