Przejdź do treści
Strona główna » PROGRAMOWANIE OBIEKTOWE

PROGRAMOWANIE OBIEKTOWE

  • przez

Programowanie obiektowe (lub inaczej- zorientowane obiektowo) jest coraz bardziej rozpowszechniane. Programista posługuje się tzw. obiektami. Czym są obiekty, do czego służą oraz główne założenia programowania obiektowego znajdziesz poniżej.

Rozwój pojęcia abstrakcji

Każdy język programowania oparty jest o abstrakcje. Zadaniem programisty jest określenie zależności pomiędzy poszczególnymi składowymi. Zahacza to o pojęcie mapowania i całą otoczkę utrzymania projektu. Podejście zorientowane obiektowo daje developerom narzędzia, które umożliwiają umieszczanie obiektów w tzw. przestrzeni. Nie ogranicza to różnorodności problemów, nad którymi będziemy pracować. Odwołujemy się do elementów w przestrzeni problemu i ich reprezentacji (obiektów).

5 cech programowania skoncentrowanego na obiektach

Alan Kay wyróżnił następujące cechy:

  • wszystko jest przedmiotem- dowolny przedstawić dowolny komponent
  • na każdy problem składa się grupa obiektów- mają możliwość wzajemnego przesyłania sobie informacji, metoda wywołuje określony obiekt
  • obiekt ma wewnętrzną pamięć złożoną z innych obiektów- daje to szansę na rozbudowanie programu
  • wszystkie obiekty posiadają swój typ – obiekt jest instancją, a klasa synonimem typu
  • ten sam typ obiektu jest w stanie odebrać ten sam rodzaj komunikatu

Idealnie pasuje tutaj myśl Booch’a, który uznał ,że obiekt ma stan, zachowanie i tożsamość. Co sugeruje, że każdy obiekt ma swoje dane i dzięki swej unikalności, jesteśmy w stanie odróżnić jeden obiekt od drugiego.

elementy obiekty
https://pl.freepik.com

Interfejs obiektu

Tworzenie abstrakcyjnych typów klas jest bazową koncepcją w programowaniu obiektowym. Developer może tworzyć zmienne danego typu (obiekty/ instancje) i nimi żaglować. Elementy klas posiadają cechy wspólne. Ujmując rzecz w skrócie-> jednostka jest obiektem, a obiekt należy do określonej klasy, która definiuje jego cechy i zachowania. Programista definiuje klasę, aby pasowała do problemu, zamiast być zmuszanym do użycia istniejącego typu danych, który był zaprojektowany do reprezentowania jednostki pamięci w maszynie. Rozszerzasz język programowania dodając nowe typy danych dostosowane do Twoich potrzeb. Wykorzystania OOP techniki mogą z łatwością sprowadzić duży zestaw problemów do prostego rozwiązania.

Po stworzeniu klasy, możliwe jest stworzenie dowolnej ilości obiektów w niej zawartych. Szukając rozwiązania problemu śmiało możesz manipulować obiektami. Żądania, które możesz skierować do obiektu, są definiowane przez jego interfejs. Interfejs określa żądania, które możesz wykonać dla określonego obiektu. Typ ma metodę powiązaną z każdym możliwym żądaniem. 

Programowanie obiektowe  = rzecz warta uwagi

Kurs Java 

Udanej nauki!
Zespół GREAT!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Szybki kontakt!
+
Wyślij!