Przejdź do treści
Strona główna » JIRA- jak się odnaleźć…

JIRA- jak się odnaleźć…

  • przez
java podstawy

Z terminem JIRA spotkał się zapewne każdy, kto rozpoczął jakikolwiek kurs programowania lub testowania. JIRA firmy ATLASSIAN jest obecnie narzędziem wymaganym w (prawie) każdej firmie. Została stworzona po to, aby usprawnić przepływ pracy w projektach, dosłownie mówiąc->zarządzać pracą.  Ciekawostką jest to, że słowo JIRA w języku somalijskim oznacza „istnieć”. Idąc tym tropem można wnioskować, że istnieje wszystko (albo tylko) to, co zapisane w tym narzędziu. 

Wizualnie JIRA cechuje się przejrzystością, dzięki czemu łatwo się w niej odnaleźć. Ma to ogromne znaczenie dla osób, które dołączają do projektu, który już wystartował. Pierwszą rzeczą, na którą pragnę zwrócić uwagę jest wybór tablic: Scrum/Kanban. Tablica SCRUM ilustruje, jaki fragment projektu został wybrany przez team do opracowania/wykonania. Widzimy cały obraz sprintu i flow pracy. Natomiast tablica Kanban jest bardziej szczegółowa. Znajdziemy tu kolumny, w których umieszczone są zadania do wykonania. Ilość i nazwy kolumn są elastyczne i zależne od projektu. Zwykle wyróżnia się 4 kolumny: TO DO, IN PROGREESS, IN QA i DONE. Firmy mogą również stosować polskie nazewnictwo, adekwatnie: do zrobienia, w trakcie, do testów i gotowe. Zadaniem zespołu jest „przeciągać” zadania do następnej kolumny, aby w efekcie pod koniec sprintu wszystko (a zdecydowanie większość) powinna znajdować się w kolumnie DONE.

Zdjęcie ze strony: https://www.atlassian.com/pl/jira

Tworzenie zgłoszeń jest bazową funkcjonalnością JIRY. Mając na myśli zgłoszenie, rozumiemy je jako: historyjkę, epik, nową funkcjonalność czy w końcu zgłoszony błąd. Poniżej pokrótce postaram się ogólnie wyjaśnić, co oznaczają poszczególne terminy:

  • Epik (Pic)- duże części zadań, które są dzielone na poszczególne historyjki użytkownika
  • Historyjka (User Stories)- wskazania jak ma działać wybrana funkcja aplikacji z puntu widzenia przyszłych użytkowników
  • Błąd- (zgodnie z definicją ISTQB) powstaje na skutek działania człowieka i powoduje powstanie nieprawidłowego rezultatu

Zalety JIRY:

  • Kontrola przepływu pracy
  • Dostosowanie sposobu i tempa  pracy do konkretnego zespołu
  • Elastyczność i przejrzystość
  • Narzędzie dostosowane do zespołów o różnej wielkości 
  • Możne być wykorzystana w projektach dotyczący różnych branż (bankowość, sklep internetowy czy szkolny dziennik elektroniczny)
  • 13 wersji językowych

Wady:

  • Aplikacja jest płatna dla zespołów liczących więcej niż 10 osób
  • Nie ma możliwości tworzenia spotkań on-line

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Szybki kontakt!
+
Wyślij!