Przejdź do treści
Strona główna » SCRUM- wyjątkowa metodyka czy taka, jak wszystkie inne?

SCRUM- wyjątkowa metodyka czy taka, jak wszystkie inne?

  • przez

Scrum jest kolejnym hasłem, które głośno wybrzmiewa przeglądając wymogi zatrudnienia. Dosłownie oznacza młyn w rozgrywkach rugby. Jakie ma to odniesienie do świata IT? Kluczem do zrozumienia tego zagadnienia jest współpraca przy dążeniu do wspólnego celu. W taki właśnie sposób powinien pracować zgrany zespół developmentu, scrum master i product owner. 

Zdjęcie ze strony: https://techweek.pl/

Pracując w SCRUMie mamy bezpośredni wpływ na to, jak zaplanujemy pracę, w jakim tempie wykonamy zadania oraz określamy kierunek rozwoju naszego projektu. To czyni tą technologie wyjątkową na tle pozostałych. Kolejne plusy, jakie można wymienić to:

  • Efektywność podejmowanych działań, co przekłada się na terminowe dostarczanie funkcjonalności/wykonywanie wyznaczonych zadań
  • Elastyczność i swoboda pracy, dzięki czemu w większym stopniu dopasujemy się do oczekiwań klienta
  • Bieżące monitorowanie postępów wykonywanych zadań
  • Ocena kierunku, w którym powinien zmierzać produkt/projekt
  • Lepsza komunikacja pomiędzy teamem

To tylko kilka zalet pracy w SCRUMIE, pogłębiając się nad tematem, można znaleźć ich dużo więcej. Co z minusami? Czy tak zachwalany przez wszystkich SCRUM ma jakieś ‚ciemne strony’? Jasne, tak jak wszystko… Do najczęściej wymienianych wad należy nadmierne rozbudowywanie projektu, ciągle jego doskonalenie poprzez wprowadzanie nowych możliwości, co za tym idzie-> znaczne przekroczenie zaplanowanego budżetu. Następna pułapką jest to, że praca w oparciu o ten framework jest prosta, nic bardziej mylnego. Pracy w SCRUMIE trzeba się zwyczajnie nauczyć, co na początku nie jest łatwą sprawą, bo wymaga od wszystkich zaangażowania, odpowiedzialności, dokonywania rzetelnej samooceny czy zrozumienia puntu widzenia drugiej osoby. Czasami wymaga wyjścia z własnej strefy komfortu. 

Wyróżniamy 4 etapy pracy w tej metodyce:

  • Planowanie (Sprint Planning)– zazwyczaj 4-godzinne spotkanie mające na celu zaplanowanie pracy dla wszystkich osób związanych z projektem na najbliższy dwutygodniowy sprint (czasami zespoły pracują w sprintach miesięcznych, co adekwatnie wydłuża czas planowania do 8 godzin). Zgodnie z przyjętymi normami ten etap powinien składać się z 3-ech podetapów, mianowicie: a)wyznaczenie celu sprintu, aby zrobić to dobrze, należy zapoznać się z zadaniami wrzuconymi do backlogu b) określenie zakresu działań, które zespół jest w stanie zrealizować (tutaj znaczącą rolę odgrywają Developerzy) c) określenie sposobu rozpoczęcia działań, wszyscy muszą rozumieć swoje zadania i oczekiwania, jakie są w nich zawarte.
  • Codzienne spotkanie zespołu (Daily Scrum)– jest to czas przeznaczony na omówienie tego, co udało się zrobić poszczególnym osobą od ostatniego Daily, to co planują zrobić w aktualnym dniu, ewentualnie czas na zgłoszenie problemu, którego nie jest w stanie samemu się rozwiązać i poszukanie osób, które są w stanie udzielić rad i wskazówek, jak pójść z problematycznym zadaniem do przodu.
  • Przegląd (Sprint Review)- standardowo 2-godzinne spotkanie zespołu razem z interesariuszami, ma ono miejsc po zakończeniu danego 2-tygodniowego sprintu, podczas którego dokonuje się podsumowania wykonanych zadań z uwzględnieniem przyrostów lub opóźnień, jest to również czas i miejsce na ponownie zerknięcie do Backlogu, w celu jego optymalizacji.
  • Retrospektywa (Sprint Reetrospective)– jest to około 1,5- godzinne spotkanie standardowo odbywające się bezpośrednio po przeglądzie, jego założeniem jest refleksja nad tym, co można jeszcze udoskonalić, aby efekty sposobu działania zespołu były jeszcze lepsze. Dobrą praktyką stosowaną w szanujących się firmach jest danie czasu każdemu współpracownikowi na przygotowanie się do tego spotkania. 

Role w metodyce SCRUM:

  • Właściciel produktu (Product Owner)– potocznie nazywany PO, jest to osoba, która sprawuje nadzór nad jakością/wartością dostarczanego produktu. Jest odpowiedzialny za kontakt z klientem, rozpoznanie jego potrzeb i wymagań. Można określić go mianem łącznika między klientem a teamem. Z założenia osoba pełniąca tą rolę powinna wykazywać duże zdolności komunikacyjne. 
  • Członkowie zespołu (Development Team)– ich rolą jest wykonanie zawartych w sprincie zadań, z uwzględnieniem wysokiego standardu i zgodności z przyjętymi założeniami. Ilość osób w tym gronie powinna mieścić się w przedziale od 4 do max 8-9. Poszczególne stanowiska to: developer, tester, biznes analityk, manager projektu, grafik.
  • Przywódca (Scrum Master)– jego zadaniem jest zrozumienie potrzeb zespołu i udzielanie wsparcia na każdym etapie prac, często określa się go mianem ’strażnika SCRUMA’, ponieważ dba o to, aby założenia tej metodyki były przestrzegane przez cały zespół pochylający się nad danym projektem.

SCRUM bardzo szybko przyjął się w większości firm, dlatego też tak często w ogłoszeniach o pracę jest wymieniany. 

Udanej zabawy ze SCRUMEM!

Pozdrawiamy

Zespół GREAT

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *